اتانول مرک کد 100983

اتانول ( Ethanol ) که با نام های الکل اتیلیک یا اتیل الکل شناخته می شود، یک الکل ساده با فرمول C2H5OH  است. اتانول یک مایع فرار ، قابل اشتعال و بی رنگ با بوی مشخص و خاصیت ضدعفونی کننده و نیز روان‌گردان است که ماده اصلی موجود در نوشیدنی های الکلی است.

از آنجاییکه الکل اتیلیک به راحتی می تواند در آب و سایر ترکیبات آلی حل شود در طیف وسیعی از محصولات از جمله محصولات مراقبت شخصی و زیبایی از رنگ ها و لاک ها تا سوخت مورد استفاده قرار می گیرد.

اتانول هم از طریق هیدراتاسیون اتیلن و هم از طریق فرآیندهای بیولوژیکی با تخمیر قندها توسط مخمر تولید می شود. اینکه کدام فرایند اقتصادی تر است به قیمت های غالب سهام نفت و دانه های خوراکی بستگی دارد.

کاربردهای اتانول چیست ؟

به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی و قیمت خرید و فروش مناسب اتانول در بسیاری از ضدعفونی کننده های دست و دستمال های مرطوب پزشکی استفاده می شود.

در موارد مسمومیت با اتیلن گلیکول یا مسمومیت با متیل الکل ، این ماده اغلب به عنوان پادزهر تجویز می شود.

برخی داروهای غیر قابل حل در آب اغلب در اتانول حل می شوند. به عنوان مثال ، غلظت های ۱٪ تا ۲۵٪ این الکل به عنوان حلال برای برخی از مسکن ها و دهانشویه ها استفاده می شود.

این الکل به راحتی با آب و بسیاری از ترکیبات آلی مخلوط می شود و یک حلال مؤثر برای استفاده در رنگ ها ، لاک ها ، پولیش ها و پاک کننده های خانگی است. از این ترکیب به عنوان ماده نگهدارنده نیز استفاده می شود زیرا در حذف ارگانیسم هایی که می توانند برای مصرف کنندگان خطرناک باشند ، موثر است.

الکل اتیلیک به محلول دهانشویه اضافه می شود تا سایر مواد را حل کند و به مواد فعالی مانند منتول ،اکالیپتوس و تیمول کمک کند تا به داخل پلاک های دندانی نفوذ کنند.

اتانول همچنین در شربت های سرماخوردگی و سرفه مورد استفاده قرار می گیرد تا به حل شدن مواد موثره و ماندگاری محصول کمک کند.

به عنوان یک افزودنی غذایی ، این ماده می تواند به توزیع یکنواخت رنگ در مواد غذایی و همچنین افزایش طعم عصاره های غذایی کمک کند. به عنوان مثال ، عصاره وانیل ، یک طعم دهنده مواد غذایی رایج است که با تهیه و فرآوری دانه های وانیلی در محلول اتانول و آب ساخته می شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *