تری اتیلن گلایکول مرک کد 808245

تری اتیلن گلایکول یک الکل دو عاملی و مایعی بی رنگ، بی بو و غیر قابل اشتعال می باشد که به اختصار TEG و فرمول شیمیایی C6H14O4 نیز شناخته می شود. این محصول با نام تجاری KETEG توسط شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز ارائه می گردد. این ماده ویسکوزیته و نقطه جوش بالایی دارد و در آب محلول است. تری اتیلن گلایکول سومین عضو از سری الکل های دو عاملی است و به همراه مونو و دی اتیلن گلایکول به صورت محصول جانبی واکنش هیدراسیون مستقیم اتیلن اکساید تولید می شود. TEG ترجیحا در مواردی که نیاز به دمای جوش بالاتر و فراریت کمتری نسبت به دی اتیلن گلایکول دارند، استفاده می شود. KETEG در اتانول، استون، استیک اسید، گلیسیرین، پیریدین و آلدهید ها قابل انحلال، در دی اتیل اتر کمی قابل انحلال است و در روغن، چربی و اکثر هیدروکربن ها قابل انحلال نیست.
این ماده به عنوان پلاستیسایزر در پلیمرهای وینیلی و در تولید ضدعفونی کننده های هوا و محصولات دیگر کاربرد دارد. تری اتیلن گلایکول با قابلیت جذب رطوبت بالا و آب زدایی فزاینده از گاز طبیعی شناخته می شود.

کاربردهای تری اتیلن گلایکول

  •  نفت و گاز
    پالایشگاه ها از تری اتیلن گلایکول به منظور آب زدایی از گاز طبیعی و نیز گاز های CO۲ ، H۲S و سایر گازهای اکسیژن دار استفاده می کند. این فرآیند مانع از آسیب رسیدن و یخ زدن خط لوله می شود. آب زدایی از گاز طبیعی بیش از نیمی از مصرف تری اتیلن گلایکول را شامل می شود.

 

  • محصولات آرایشی- بهداشتی
    محصولات آرایشی، نرم کننده (conditioner)
  • پاک کننده های خانگی و صنعتی (HI&I)
    داشتن خاصیت ضدمیکروبی طبیعی و هم چنین بو و سمیّت کم، این محصول را کاندیدای مناسبی جهت استفاده در ضد عفونی کننده های هوا و دیگر محصولات خانگی می کند. TEG بر میکروب هایی مانند E. coli.، pneumococcus، آنفلونزا A و سایر عوامل بیماری زا که از طریق هوا، محلول ها و سطوح منتقل می شوند موثر است.
  • نساجی
    تری اتیلن گلایکول به عنوان رنگ در صنایع نساجی کاربرد دارد.
  • دیگر کاربردها
    تری اتیلن گلایکول پلاستیسایزر مرسومی است که باعث بهبود انعطاف پذیری پلیمرهای وینیلی می شود. این محصول چون بدون رنگ است و فراریت کمی دارد، در کفپوش ها (flooring)، شیشه های ایمنی خودرو (automotive safety glass) و پنجره های تجاری و اداری کاربرد دارد.

    جدای از آب زدایی از گاز طبیعی، تری اتیلن گلایکول در تولید بسیاری از محصولات صنعتی و تجاری مانند حلال ها، چسب ها، روان کننده ها، فوم های پلی اورتان، امولسیفایر ها وترموپلاستیک ها کاربرد دارد.
    این محصول هم چنین به عنوان واکنش دهنده در تولید رزین های پلی استری که در تولید مواد مختلف نساجی، بسته بندی، بدنه اتومبیل ها و موارد الکتریکی کاربرد دارد.

    TEG حلال بسیار خوبی است و در زمینه های مختلفی مانند مواد شوینده، جوهر پرینت، حلال جوهر، steam set printing ink، رزین های پلی استری غیراشباع، پلاستیسایزر و جداسازی هیدروکربن ها آروماتیک استفاده می شود.

    تری اتیلن گلایکول در تولید برخی محصولات مانند ضدیخ، محصولات اتومبیل، تجهیزات ساختمانی، محصولات چرمی، سوخت، روان کننده و گریس و محصولات پلاستیکی  نیز مصرف می شود.
    خاصیت مرطوب کنندگی سبب کاربرد فوق العاده این محصول در تهیه الیاف، کاغذ، چسب، جوهر پرینت، چرم و سلفون شده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *