سدیم تیوسولفات پنتا هیدرات مرک کد 106516

سدیم تیوسولفات به فرمول Na₂O₃S₂، یک جامد کریستالی بی رنگ است که بیشتر با نام هیپو سولفیت سدیم خوانده می‌شود. نام تجاری و نام های دیگر آن: S – هیدریل، سدیم هیپو سولفیت، سدیم اکسید سولفید، سودوتیول، دی سدیم تیوسولفات می باشد.
سدیم تیو سولفات نمک اسید تیوسولفوریک می باشد که این اسید برخلاف نمکهایش بسیار ناپایدار است. اگر به محلول سدیم تیوسولفات محلول یک اسید قوی مثل اسید کلریدریک افزوده شود پس از اندک مدتی گوگرد رسوب نموده و محلول شدیدا بوی انیدرید سولفورو می دهد. سدیم تیوسولفات به آسانی کلر را احیا می نماید.
کاربرد سدیم تیوسولفات و دیگر آبپوشهای سدیم سولفات نظیر دکاهیدرات و هپتاهیدرات در بخش های مختلف صنعتی و تولیدی گسترش یافته است. سدیم سولفات با خلوص های مختلف در تولید شیشه, کاغذ سازی, تولید پودر های لباس شویی, تولید منسوجات، کاربردهای آبکاری و عکاسی مورد استفاده قرار می گیرد. از سدیم تیوسولفات در گروههای دارویی به عنوان پادزهر مسمومیت با سیانور، با آرسنیک و همینطور درمان عفونت قارچی پیتریازیس و رسیکالر مورد استفاده قرار می گیرد.
در عکاسی نیز از تیوسولفات به عنوان داروی ثبوت مصرف می گردد. در شیمی تجزیه نیز واکنش بین تیوسولفات و ید اساس سنجش های یدومتری می باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *