متانول مرک کد 106008

متانول نوعی الکل غیرمصرف کننده است (که به آن الکل چوب، روح چوب و متیل الکل نیز گفته می شود) که بیشتر برای ایجاد سوخت، حلال و ضد یخ به کار می رود. این ترکیب مایعی بی رنگ، فرار، قابل اشتعال و برخلاف اتانول، برای مصرف انسان سمی است. همچنین از متانول برای تولید انواع مواد شیمیایی دیگر از جمله اسید استیک نیز استفاده می شود. مقادیر کمی متانول به عنوان بخشی از فرایندهای متابولیکی به طور طبیعی در بسیاری از موجودات زنده وجود دارد. به عنوان مثال، متانول به طور طبیعی در بسیاری از میوه ها و سبزیجات وجود دارد. متانول خالص ماده مهمی در سنتز شیمیایی است.

 کاربرد متانول:

از مشتقات متانول برای ساخت تعداد زیادی از ترکیبات استفاده می شود، از جمله بسیاری از مواد رنگزا، رزین ها، داروها و عطرهای مهم مصنوعی. مقادیر زیادی برای مواد رنگی به دی متیلانیلین و برای رزین های مصنوعی به فرمالدئید تبدیل می شود.

متانول برای سوخت موتورهای احتراق داخلی به صورت محدود استفاده می شود، اساساً به این دلیل که تقریباً به اندازه بنزین قابل اشتعال نیست. اشتعال متانول دشوارتر از بنزین است و فقط یک هشتم گرما تولید می کند.

در برخی از تصفیه خانه های فاضلاب، مقدار کمی متانول به فاضلاب اضافه می شود تا منبع غذایی کربن برای باکتری های ضد عفونی کننده فراهم شود، که نیترات ها را به نیتروژن تبدیل می کنند تا از صاف کننده سفره های زیرزمینی حساس کاهش یابد.

از متانول به عنوان یک حلال، و به عنوان ضد یخ در خطوط لوله و مایع لباسشویی شیشه جلو استفاده می شود. در اوایل دهه 1900، از متانول به عنوان ضد یخ خنک کننده اتومبیل استفاده می شد.

همچنین متانول یک عامل دناتوراسیون در الکتروفورز ژل پلی آکریل آمید است.

هنگام تولید از چوب یا سایر مواد آلی، متانول آلی (الکل زیستی) حاصل به عنوان جایگزین تجدید پذیر برای هیدروکربن های پایه نفتی پیشنهاد شده است. با استفاده از مواد حل کننده مناسب و بازدارنده های خوردگی می توان از سطح پایین متانول در وسایل نقلیه موجود استفاده کرد. دستورالعمل کیفیت سوخت در اروپا اجازه می دهد تا 3 درصد متانول با مقدار مساوی مواد حلال در بنزین فروخته شده در اروپا مخلوط شود. امروزه چین بیش از یک میلیارد گالن متانول در سال را به عنوان سوخت حمل و نقل در هر دو مخلوط سطح پایین در وسایل نقلیه موجود و هم به عنوان مخلوط های سطح بالا در وسایل نقلیه طراحی شده برای استفاده از سوخت های متانول استفاده می کند.

پیل های سوختی متانول مستقیم در دمای پایین و عملکرد فشار جو منحصر به فرد هستند و به آن ها اجازه می دهند تا اندازه ای بی سابقه کوچک شوند. این ترکیب با ذخیره سازی و جابجایی نسبتاً آسان و بی خطر متانول، ممکن است امکان الکترونیکی مصرفی مجهز به سلول سوختی، مانند رایانه های لپ تاپ و تلفن های همراه را فراهم کند.

متانول همچنین به عنوان سوخت در اجاق های کمپینگ و قایقرانی بسیار استفاده می شود. متانول در مشعل های تحت فشار خوب می سوزد. اجاق های الکلی معمولاً کمی بیشتر از یک فنجان برای نگهداری سوخت نیاز دارند. این عدم پیچیدگی باعث می شود که مسافران بیشتر وقت خود را در بیابان بگذرانند.

متانول یک حلال رایج آزمایشگاهی است. به دلیل قطع کم اشعه ماورا بنفش، به ویژه برای طیف سنجی HPLCکروماتوگرافی مایع با کارایی بالا و UV / VIS بسیار مفید است.

تاکنون بیشترین کاربرد متانول در ساخت سایر مواد شیمیایی است. تقریباً 40 درصد متانول به فرمالدئید تبدیل می شود. سپس برای ساخت سایر محصولات به تنوع پلاستیک، تخته سه لا، رنگ، مواد منفجره و منسوجات پرس دائمی مورد استفاده قرار می گیرد.

سایر مشتقات شیمیایی متانول شامل دی متیل اتر است که جایگزین کلروفلوئورکربن ها به عنوان یک ماده محرک اسپری آئروسل و اسید استیک شده است. دی متیل اتر یا “DME” همچنین می تواند با گاز مایع (LPG) برای گرم کردن و پخت و پز در خانه مخلوط شود، و می تواند به عنوان سوخت حمل و نقل جایگزین دیزل استفاده شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *