پتاسیم کلراید مرک104936

پتاسیم کلرید یک ترکیب شیمیایی غیر آلی با فرمول مولکولیKCl , جرم مولکولی 74.548 گرم بر مول و دانسیته نسبی 1.984 و نام آیوپاک potassium;chloride است. KCl در واقع یک نمک فلزی متشکل از پتاسیم و کلراید است. این ترکیب به شکل کریستال های سفید رنگ و بی بو است. این جامد به راحتی درون آب حل می شود و محلول آن طعمی مثابه با یک محلول نمکی دارد. از این ترکیب در تولید کودهای شیمیایی, پزشکی, کاربردهای آزمایشگاهی و هم چنین فرایندهای تولید مواد غذایی استفاده می شود. پتاسیم کلراید به طور طبیعی در یک سری از ترکیبات معدنی که با نام sylvite شناخته می شوند, همراه با سدیم کلراید وجود دارد  و آن را از چنین معادنی استحصال می کنند.

کاربرد پتاسیم کلراید:

 

کودهای شیمیایی:

در حال حاضر اصلی ترین کاربرد پتاسیم کلرید استفاده از آن به عنوان کود شیمیایی است. که آن را با نام پتاس نیز می شناسند. البته واژه ی پتاس به دو دسته ی بزرگ که با نام های “پتاسیم کلراید (MOP) ” و “پتاسیم سولفات (SOP) ” شناخته می شوند, تقسیم بندی می شود. ولی معمولا کود SOP به عنوان یک مکمل برای کود MOP مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع پتاسیم کلراید یک بخش عظیمی از کودهای پتاس را در سراسر جهان تشکیل می دهد و در مقیاس عظیمی مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربری پزشکی:

پتاسیم یک عنصر حیاتی در بدن انسان است, ترکیب کلرید پتاسیم به منظور درمان سطح پایین پتاسیم در بدن مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا به صورت خوراکی این ترکیب را مصرف می کنند, اما می توان آن را به صورت تزریق در خون نیز به بدن اضافه کرد. از KCl می توان به عنوان یک افزودنی در غذا استفاده کرد. اما به دلیل طعم تلخ و ناخوشایند آن, معمولا آن را با نمک خوراکی (سدیم کلراید) ترکیب می کنند تا طعم بهتری پیدا کند. اضافه کردن ppm 1 از thaumatin به KCl می تواند به طور قابل توجهی میزان تلخی آن را کاهش دهد.

کاربری صنعتی:

پتاسیم کلرید یک خوراک شیمیایی ارزشمند برای بسیاری از واحدهای صنعتی است و از آن به منظور تولید پتاسیم هیدروکسید و یا پتاسیم های فلزی استفاده می کنند.

 از سایر کاربردهای کلرید پتاسیم می توان به کاربری های آزمایشگاهی فرایندهای تولید غذا, تولید صابون و هم چنین به عنوان یک جایگزین برای نمک خوراکی (سدیم کلرید) برای افرادی که استفاده از نمک خوراکی برای سلامتی آنها مضر است, اشاره کرد. گاهی از KCl به عنوان افزونه در تولید غذای حیوانات خانگی برای افزایش میزان مواد مغذی موجود در آن استفاده می کنند که به نوبه ی خود به رشد جسمانی بهتر حیوانات خانگی کمک می کند. هم چنین در دامپروری استفاده از KCl در غذای دام, یکی از عواملی است که میزان شیر تولیدی را افزایش می دهد. این ترکیب را گاهی به آب اضافه می کنند و مخلوط حاصل را به عنوان یک سیال completion در فرایندهای صنعت نفت و گاز مورد استفاده قرار می دهند. KCl را گاهی در فرایند تولید شیشه به عنوان یک فلاکس به منظور کاهش دمای مخلوط مذاب مورد استفاده قرار می دهند. چون پتاس شفافیت و وضوح بالایی به شیشه می دهد, معمولا از این ترکیب در ساخت شیشه عینک, ظروف شیشه ای, صفحه تلویزیون و مانیتورهای کامپیوتری استفاده می کنند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *