دی سدیم هیدروژن فسفات دی هیدرات مرک کد 106580

دی سدیم فسفات (Disodium Phosphate) یک ترکیب شیمیایی با فرمول Na2HPO4.xH2O و جرم مولکولی 141.96 گرم بر مول (anhydrous) می باشد. نام های دیگر این ترکیب دی سدیم هیدروژن فسفات و سدیم فسفات دی بازیک (دی بازیک سدیم فسفات) است. شکل ظاهری این ترکیب کریستال سفید رنگ در حالت آبدار و پودر سفید در حالت بدون آب می باشد. این ماده در آب محلول بوده و PH محلول 10% آن بین 8 الی 11 گزارش شده است.

ویژگی‌های دی سدیم هیدروژن فسفات

  • دی سدیم فسفات (Disodium phosphate) به راحتی در آب قابل حل است ولی در محلول‌های آلی حل نمی‌شود.
  • دی سدیم هیدروژن فسفات یک باز معتدل و رطوبت دوست است.
  • محلول آب آن قلیایی. (ارزش pH محلول حدود ۱۲)
  • تراکم نسبی در ۱٫۶۲ است، نقطه ذوب ۷۳٫۴ است.

موارد مصرف دی سدیم هیدروژن فسفات

  • از دی سدیم فسفات برای مصارف دارویی جهت تنظیم غلظت سرمی کلسیم، اثر بافری در تعادل اسید –باز، افزایش ترشح کلیوی یون H+ دفع انگل ها و داروهای ضد کرم سمی، قبل یا بعد از درمان با برخی از داروهای ضد کرم،تسهیل و جمع آوری مدفوع جهت آزمایش های انگلی استفاده می شود.
  • در صنایع غذایی بعنوان ماده افزودنی خوراکی برای نگهدارنده رطوبت بعنوان ماده شوینده، در خمیردندان ها و برای گرفتن سختی آب، استفاده می شود.

کاربردهای دی سدیم هیدروژن فسفات :

کاربرد دی سدیم فسفات در صنایع داروسازی
کاربرد دی سدیم فسفات صنعتی

دی سدیم فسفات صنعتی نیز در تهیه برخی از سرامیک های لعاب شیشه ای، لعاب کاری و نیز در دباغی چرم، صنایع نساجی، چاپ، شوینده ها، تصفیه آب بویلر و بافرسازی استفاده می شود. همچنین در تولید لاستیک و چاپ عکس کاربرد دارد.

کاربرد دی سدیم فسفات در صنایع غذایی

دی سدیم فسفات غذایی وقتی قبل از پخت به ماکارونی افزوده شود با تسریع متورم کردن رشته‌ها، زمان پخت را کاهش می‌دهد و باعث یکنواخت شدن پخت می‌شود. این ماده در شیرِ تبخیر شده، نقش بافر دارد و از ژل شدن آن جلوگیری می‌کند.

در پودینگ‌های زود ساخت زمان انعقاد را کوتاه می‌کند و در سُس‌های کرمی و مواد غذائی تزئینی با متورم کردن مواد پروتئینی به‌‌ عنوان معلق کننده عمل می‌کند.

از دی سدیم فسفات به عنوان نگهدارنده مواد غذایی نیز استفاده می شود. فروش دی سدیم هیدروژن فسفات به عنوان یک ماده افزودنی غذایی در بسیاری از کشورهای جهان تأیید شده است.

کاربرد اولیه دی سدیم فسفات، تنظیم کننده اسیدیته است. همچنین در غلات خشک موجود است. با دیگر فسفاتها، این ماده باعث تغییر رنگ غلات، کمک به جریان یافتن غلات در طی استخراج و فراهم ساختن غنی سازی فسفر می شود. دی سدیم هیدروژن فسفات همچنین به عنوان امولسیون کننده در سس پنیر وجود دارد.

کاربرد دی سدیم هیدروژن فسفات در صنایع بهداشتی

سدیم دی هیدروژن فسفات بعنوان مواد شوینده، در خمیردندان‌ها و برای گرفتن سختی آب استفاده می‌شود.

کاربرد دی سدیم فسفات به عنوان مکمل ورزشی

دی سدیم هیدروژن فسفات گاهی به عنوان مکمل غذایی با هدف بهبود عملکرد در طی ورزش و تمرین در نظر گرفته می شود. پر کردن بدن با دی سدیم فسفات می تواند به طور بالقوه موجب کاهش تولید لاکتیک اسید در ماهیچه ها و افزایش قدرت خروجی و ماکسیمم جذب انرژی شود.

یک مطالعه در سال ۲۰۰۷ در نشریه علوم و پزشکی در ورزش نشان می دهد که دوچرخه سواران آموزش دیده بعد از مصرف دی سدیم فسفات عملکرد بهتری در یک آزمایش ۱/۱۶ کیلومتری داشتند که این خود نشان دهنده آن است که این ماده می تواند منافع زیادی را برای عملکرد ورزشکاران ارائه کند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *