فتالیک انیدرید مرک کد 800592

انیدرید فتالیک یک ماده شیمیایی بسیار مهم در صنعت پتروشیمی است. این ماده که به اختصار آن را PA نیز می نامند، جامدی سمی و سفید رنگ است و در مایعاتی مانند الکل و دی سولفید کربن حل می شود. این ماده با حل شدن در آب گرم، به اسید فتالیک هیدرولیز خواهد شد. نوع مایع این ماده بی رنگ است.

این ماده بوی تندی داشته و در حجم بسیار بالا تولید شده و کاربرد زیادی در صنعت دارد. در سال ۲۰۰۰، میزان تولید سالانه این محصول به ۳ میلیون تن رسید. این ماده از راه مقایسه با دیگر مواد شیمیایی به راحتی قابل تشخیص است چرا که خصوصیات شیمیایی مخصوص به خود را دارد که به وضوح قابل مشاهده هستند.

انیدرید فتالیک در دسته اولین اسیدهای انیدرید دی کربوکسیلیک دو ظرفیتی قرار می گیرد. از نظر اهمیت این ماده را با اسید استیک قابل قیاس دانسته اند.

این ماده به صورت سوزنی و بی رنگ یا صفحه ای به فرم کریستالی مونوکلینیک یا رومبیک قابل دسترسی خواهد بود. از مهم ترین مشتقات این ماده می توان به روغن های نرم کننده، رزین های پلی استر و رنگ ها اشاره کرد. این ماده برای اولین بار در آلمان به روش اکسیداسیون نفتالین در فاز مایع با کاتالیزور جیوه در محیط اسیدی سنتز شد. البته سنتز این محصول با چنین روشی سبب شد تا ماده نهایی کیفیت مطلوبی نداشته باشد.

انیدرید فتالیک های امروزی با اکسیداسیون کاتالیزور اورتوکسیلن یا نفتالین تولید می شوند. هنگام جدا شدن انیدرید فتالیک از چرخه تولید توسط محصولاتی مانند o-xylene در آب یا انیدرید مالئیک، به خنک کننده سوئیچ نیاز است. این ماده را می توان از اسید فتالیک نیز تهیه کرد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *